4 keer 3 tips om als werkgever voor een goede start te zorgen!

In mijn vorige blogberichten heb ik het al gehad over verschillende onderwerpen voor toekomstige werknemers. In deze blogpost wil ik ook de andere kant van de tafel aan bod brengen, namelijk de werkgever. Als werkgever is het van cruciaal belang om een goede sfeer op de werkvloer te stimuleren en nieuwkomers zich snel deel van het team te laten voelen. Hieronder heb ik twaalf tips opgesomd die jou en je nieuwe werknemer sneller wegwijs zullen maken in deze nieuwe dynamiek!

In de aanloop van de werknemer zijn eerste dag.

Voorbereiding is belangrijk voor een vlekkeloos verloop van de eerste dag met je nieuwe werknemer.  Er zijn verschillende manieren waarop je een vlot verloop van de eerste dag kan garanderen. Hieronder somde ik er alvast drie op:

  • Ten eerste is het goed om een persoon aan te duiden als verantwoordelijke voor het ontvangst van de werknemer op zijn eerste dag. Belangrijk is dat deze persoon op dat moment voldoende tijd kan vrijmaken voor jouw nieuwe medewerker.
  • Ten tweede kan je ook een contactpersoon aanduiden bij we de nieuwkomer de eerste weken terecht kan voor vragen. Deze rol vraagt meer inspanning, maar is dan ook verspreid over een langere periode. Doordat de werknemer weet bij wie hij terecht kan voor onder andere IT-problemen en praktische vragen, creëer je een veilig gevoel.
  • Ten derde moet je natuurlijk ook jezelf en de rest van het team voorbereiden op de komst van een nieuwe medewerker! Dit doe je onder andere door de collega’s in te lichten dat hun team versterkt zal worden. Passeer ook eens langs de IT-verantwoordelijke, zodat er een computer met login en wachtwoorden voorzien wordt. Niets zo vervelend als de eerste dag met je vingers moeten draaien omdat de infrastructuur nog niet op jouw komst is voorbereid.

Duidelijkheid

De dag is aangekomen dat de nieuwe werknemer zal beginnen. Voor een goede samenwerking is het vruchtbaar om samen even de tijd te nemen en nog wat dingen af te stemmen.

  • Vooraleerst is het goed om het arbeidsreglement samen te overlopen en stil te staan bij eventuele vragen. Want goede afspraken maken goede vrienden, toch?
  • Daarna is het belangrijk om te zorgen dat de verwachtingen, doelen en prioriteiten duidelijk zijn voor je nieuwe werknemer. Hierdoor verklein je de kansen op eventuele misvattingen in de toekomst.
  • Is een rondleiding al aan bod gekomen tijdens de sollicitatie? Zo niet, is dit de uitgelezen kans om je nieuwe collega of werknemer wegwijs te maken in zijn nieuwe werkomgeving.

Sfeer op de werkvloer

Goed begonnen is half gewonnen dus let op de ontvangst van je werknemer! Door voor een warm welkom te zorgen bouw je een lange samenwerkingsrelatie op.

  • Zo kan je een kennismakingsronde doen en de nieuwe collega voorstellen aan de rest van het team. Loop even samen door de afdeling en faciliteer de eerste contacten.
  • Tevens is het goed om de persoon niet aan zijn lot over te laten tijdens de middagpauze. Je kan hem of haar uitnodigen om bij jullie te komen zitten. Op deze manier zal hij of zij zich sneller aanvaard voelen als deel van het team.
  • Voorts moet je onthouden dat deze eerste periode erg cruciaal is! Daarom is het goed om een open en vriendschappelijke sfeer te bevorderen.

Enkele laatste adviezen

Dit is hopelijk het begin van een lange, vruchtbare werkrelatie en daarom wil ik je nog een paar adviezen meegeven voor deze eerste weken.

  • Om te beginnen mag je niet vergeten dat er veel nieuwe informatie wordt toegereikt de eerste dag. Dat betekent dan ook dat je waarschijnlijk dingen gaat moeten herhalen. Bereid jezelf erop voor zodat je het niet als een last gaat ervaren! Onthoud, hoe waren jouw eerste weken?
  • Daarnaast moet je zorgen voor voldoende feedback. Ervan uitgaan dat dingen op termijn wel los zullen lopen en hij gewoon wat tijd nodig heeft is geen goed idee. Door te vertellen waar de nieuwe werknemer op moet letten en of hij al dan niet goed bezig is, laat je de persoon toe om hieraan te werken.
  • Ten slotte zet ik dan ook in op opvolging! Correlerend met mijn vorige punt is dat je ook om de zoveel tijd incheckt om te zien hoe alles vordert. Heeft je collega je feedback ter harte genomen? Zijn er dingen waar hij nog tegenaan loopt? Soms kunnen kleine tips een wereld van verschil maken.

Ieder begin is moeilijk en een nieuwe dynamiek in je team is altijd een beetje wennen. Maar ik hoop dat met mijn tips je nieuwe medewerker in top tempo een goede bijdrage zal leveren aan de onderneming!

Leave a Comment