HR goes digital

Digitaliseren. Het is een echte trend binnen HR waar jullie hoogstwaarschijnlijk al eens allemaal mee te maken hebben gehad. Zo ontvang je jouw loonbrief misschien digitaal? Of heb je al eens online gesolliciteerd? Misschien kan jij je aan- en afwezigheden wel online beheren? Binnen HR zijn er echter heel veel mogelijkheden om nog verder te digitaliseren en vandaag gaan we 2 opties bekijken!

Artificial Intelligence

Tegenwoordig vinden we het niet meer raar om tegen een chatbot zoals Siri of Alexa te praten. Robotisering en Artificial Intelligence kunnen echter ook een grote rol gaan spelen binnen HR. Het is bijvoorbeeld mogelijk om tijdens een selectieprocedure een chatbot de  kandidaten te laten interviewen en beoordelen. Het systeem creëert zelf een interviewscript op basis van de competenties en eigenschappen die voor een bepaalde functie belangrijk zijn. Alleen de best presenterende kandidaten nodig je dan uit voor een persoonlijke kennismaking. Dit werkt efficiënt maar het “human” aspect verdwijnt op deze manier.
Een voorbeeld: Heineken rekruteert kandidaten via ene interactief virtueel sollicitatiegesprek. Aan de hand van een aantal vragen wordt het karakter van de kandidaat bepaald, om zo te ontdekken of er een match met het bedrijf is.
Verder kunnen ook eenvoudige administratieve transacties perfect worden uitgevoerd door een chatbot. De chatbot van je bedrijf kan je manager bijvoorbeeld informeren als je ziek bent, je out of office activeren of het ziektebriefje op de juiste plaats uploaden.

HR analytics

Via HR Analytics kunnen de personeelsontwikkelingen steeds beter worden voorspeld en daardoor is de poort naar een datagedreven HR-beleid geopend. Zelflerende systemen, waarin algoritmes voorspellingen maken over gegevens, kunnen helpen bij het zoeken naar geschikte kandidaten en ook groei- en ontwikkelingscapaciteiten kunnen worden voorspeld. Deze algoritmen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om te voorspellen welke medewerker de firma binnenkort zal verlaten, wie de meeste leiderschapskwaliteiten heeft in het kader van successieplanning of hoe retentie kan worden verhoogd binnen de organisatie.

Gamification

Wil je rekruteren op een originele manier? Probeer het dan eens via een game! Er zijn al enkele grote bedrijven die een originele wervingsactie hebben gedaan. Bijvoorbeeld Uber, wie tijdens een taxirit de app opent, kan een aantal korte programmeeropdrachten uitvoeren. Op deze manier kan hij/zij laten zien of hij/zij een potentiële kandidaat is voor het bedrijf.
Ook L’Oréal heeft een spel bedacht waarin de kandidaat in de huid van een personage kruipt die zijn eerste werkdag beleeft bij het hoofdkantoor. De bedoeling is om zoveel mogelijk punten verzamelen. De kandidaten die het beste scoren worden dan uitgenodigd voor een gesprek.

De kosten die verband houden met de implementatie van digitaliseren en de vaardigheden die nodig zijn om deze technologieën goed te laten werken zijn de twee belangrijkste factoren die er voor zorgen dat zeer weinig bedrijven dit binnen hun HR-afdeling reeds gebruiken. Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden binnen digitaliseren dewelke jouw bedrijfsprocessen efficiënter kunnen maken. Het is echter ook belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het menselijke aspect een grote meerwaarde kan zijn binnen een onderneming. Het is aan de organisatie zelf om te bepalen in welke mate ze hier al dan niet in willen meegaan.

Leave a Comment