Wat zoeken millennials in een job?

Mei tikt voorbij en binnen enkele weken zullen weer talrijke millennial studenten de schoolbanken verlaten met een diploma op zak. Daarna begint voor velen onder de hen de zoektocht naar een eerste job. Maar wat wilt deze generatie Y nu eigenlijk precies? Ik ging op zoek en vond verschillende criteria, die ik graag voor je opsom.

1. De reputatie van het bedrijf

Tegenwoordig is een belangrijk criterium waar jongeren naar zoeken binnen een organisatie, de reputatie van het bedrijf. Ze neigen meer naar bedrijven met een goede uitstraling, die reeds een goede reputatie hebben opgebouwd. Als je als werkgever meer aantrekkelijk wilt worden voor deze doelgroep kan je bijvoorbeeld investeren in je employer branding. Dit houdt in dat je jouw bedrijfsimago een duwtje in de rug geeft!

2. Talentmanagement

Millennials zijn vaak op zoek naar bedrijven die verder kijken dan hun huidige kennis en ervaring. Ze zoeken naar een werkgever die ook aandacht biedt aan hun talenten. Ze weten immers waar ze goed in zijn en zoeken dan ook naar een bedrijf waar ze die talenten verder zouden kunnen ontplooien. Daarom is een kwalitatief opleidingsbeleid een slimme zet voor je bedrijf! (meer over opleidingsbeleid? Klik hier!)

3. Work-life balance

Work-life balance is de verhouding van vrije tijd, sociale contacten, … en je werk. Voor millennials is het belangrijk dat ze een goede carrière uitbouwen, maar niet ten koste van hun privéleven. Flexibiliteit is hierbij van tel. Nu, dit betekent niet dat deze generatie vies is van lange uren. Een grote groep van generatie Y heeft er geen probleem mee om veel uren te werken, maar wil deze zo kunnen indelen dat hun gezin en sociaal leven er niet onder lijdt. Denk hier bijvoorbeeld aan de impact van werkuren zoals werken op een zaterdagavond of zondagvoormiddag.

4. Doorgroeimogelijkheden

Het cliché van de millennial als jobhopper klinkt waarschijnlijk bekend in de oren. Desalniettemin willen jongeren van vandaag wel graag weten wat hun toekomstmogelijkheden zijn. Het is voor velen onder hen toch wel erg van belang om te weten dat ze kansen krijgen om te groeien binnen een bedrijf. Als je hier een transparant beeld over kan schetsen van bij de start, zal dat de potentiële kandidaat extra motiveren!

5. Betrokkenheid

Generatie Y wil niet meer enkel uitvoerend werk doen. Ze willen trots kunnen zijn op hun werk en streven dit na door betrokken te zijn met de onderneming. Dit zorgt ervoor dat ze op zoek zijn naar een onderneming waar ze ook de kans krijgen om mee te kunnen denken en initiatief te kunnen nemen.

 

Als werkgever is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van deze veranderende criteria van potentiële werknemers. Door in te spelen op deze aspecten en je organisatie hierop af te stemmen, loop je geen jong talent mis. En heb je ook weer extra wapens in de ‘War for talent’!

Leave a Comment